I slutet på 2023 har nybilsregistreringen gått ner och allra mest har elbilsförsäljningen tappat. Ändå var 60,5% av de nya bilarna laddbara, vilket alltså inkluderar både rena elbilar och hybridbilar. Det rapporterar Dagens PS.

Frågan är om inte elbilsförsäljningen kommer gå ännu trögare nästa år, eftersom en rad saker bidrar till att göra elbilsägandet mindre attraktivt.

En av dessa är att försäkringen för elbilar blivit allt dyrare. Man talar om chockhöjningar av premierna i t.ex. Storbritannien och USA, media svämmar över av skräckhistorier om sådana höjningar. En Tesla-Y ägares nya premie uppgick till 5000 brittiska pund per år, alltså cirka 64 000 kr per år, från att ha tidigare betalat 1200 pund. Även i Sverige har premierna höjts ordentligt för t.ex. olika Teslamodeller. Orsakerna till höjningarna är troligtvis att försäkringsbolaget börjat inse att elbilar inte har mindre fel än andra bilar och risken för svårsläckta bränder.

En annan orsak till de höjda elbilspremierna är kostnaderna för reparationer. Allt fler vittnar om att reparationer av elbilar kan bli oerhört dyra, ibland dyrare än det reella värden av bilen. Det verkar som om man som elbilsägare inte ska ta för givet att fabriksgarantin eller försäkringen täcker skadan om något händer. Även vad som verkar vara en liten skada, t.ex. att man kört över något som som orsakat en mindre buckla undertill på bilen vilket kan skada t ex kylsystemet på bilens batteri. Elbilar har också ofta finesser t.ex. belysningen och förardisplay som kan bli mycket dyrare att reparera än traditionella lösningar.

En annan trend bland elbilsägare är vittnesmålen om hur besvärligt det kan bli vid resor med att hitta laddstolpar som både är lediga och fungerande. Det kan bidra till stress och att resorna blir längre. På en resa kanske man inte heller kan ladda batteriet fullt eftersom det kan ta mycket längre tid än om man laddar t ex till 80%. Att ladda hemma kan ju fortfarande vara billigt, men att ladda på laddstationer kan vara dyrt idag.

En annan trend att tänka på är hur värdet av flertalet elbilar går ner mycket kraftigt inom två till tre år. Teslamodeller har hittills hållit värdet bättre.

Tänker vi på beredskap och att klara en kris så är nog en elbil inte mycket att lita på, eftersom elnätet ofta är det första som går ner.

Detta är alltså några saker att tänka på vid eventuellt köp av ny bil. Dock från 2030 så finns det kanske nästan bara elbilar att köpa, eftersom många tillverkare annonserat att de bara kommer tillverka sådana från och med det året. Högst troligt för att de vill visa att de bidrar att målen för Agenda 2030 uppfylls.

Källa: dagensps.se
Källa: forbes.com

Why EV repair and insurance is a NIGHTMARE | MGUY Australia

Håller elbilshajpen på att krascha?

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här